Hälsa

Glad för stunden eller för resten av livet? Den frågan var nyckeln som jag själv letat efter under en stor del av mitt liv.

Jag tror att vi alla mår bra av att ta ansvar för våra liv. Vad menar jag då med att ta ansvar? Jo, många säger att nuet är det enda vi har och handlar utifrån den övertygelsen. Om man är väldigt svart- och vittänkande så är det faktiskt så. MEN, SANNOLIKT så har vi faktiskt mycket, mycket mer: ikväll, i morgon, måndag, tisdag, ja, hela nästa vecka och förhoppningsvis många, många år, sannolikt så många år så att vi hinner fylla åttio innan vi dör. Så sannolikt är livet, för mig, minst 50 år till. Att ta ansvar är då att se till så att jag mår bra under hela den perioden. Visst kommer det att gå upp och ner känslomässig och jag kan råka ut för virus men jag ska i alla fall se till så att jag får de bästa förutsättningarna att må bra under hela den perioden.

Och vad mår vi då bra av? Observera att detta är vad jag tror på, punkterna är vetenskapligt underbyggda, men vetenskap förändras ju också när nya rön kommer. Och jag har säkerligen glömt flera punkter, uppdaterar när jag kommer på fler.

– Att tillföra kroppen det den förbrukar i form av näring (proteiner, fetter, kolhydrater, vitaminer och mineraler) och vatten.
– Att bygga upp kroppens immunförsvar genom att tillföra kroppen antioxidanter.
– Att träna upp musklerna så att de är tillräckligt starka för att vi inte ska slita på leder och andra kroppsdelar som inte är gjorda för att hålla upp kroppen.
– Att röra på hela kroppen regelbundet så att vi skapar en bra cirkulation så att alla celler får det utbyte de behöver (ta upp näring, göra sig av med rester).
– Muskler och rörlighet behöver även tränas upp för att kroppen ska orka jobba.
– Att planera in lagom många aktiviteter så att kroppen och hjärnan orkar med utan att stressa.
– Att regelbundet slappna av för att återhämta muskler och släppa ut känslor som lagrats i spänningarna.
– Att ha tid ensam (helst utan stimuli) för att bearbeta intryck: reflektera och släppa ut känslor som lagrats.
– Att regelbundet umgås med människor vi tycker om.
– Att fylla våra liv med något meningsfullt.
– Att ha en trygg privatekonomi.
– Att sova gott och tillräckligt länge för att kroppen ska hinna återhämta sig.
– Sen finns det flera inte-punkter som tillexempel inte röka, snusa, äta socker, ta droger, äta besprutad mat och mat med gift i. Men jag vill fokusera på det vi kan göra istället för inte göra.

Jag har även några mindre vetenskapligt underbyggda punkter som jag tror på.
- Att ha mål i form av t.ex. inre bilder att jobba mot.
– Att vi lever i enlighet med våra värderingar.
– Att tro på något. För mig är det att tro på mig själv, världen och kärleken.

 

Kommentera